Framme i Haines

Framme i Alaska efter en väldigt, väldigt lång resa, men den gick fint. Landade i Juneau igår kväll och fick sova där på ett hotell innan jag kunde ta första planet vidare mot Haines imorse. Den flygturen var speciell och cool, klart minsta plan jag flugit med. Var jag en annan kille och piloten och alla våra prylar och sedan var det tokfullt. Landa i Haines och blev upplockad av en local som körde mig upp till Helibasen där Matilda och gänget hängde. Var nämligen hyfsat väder idag, så fanns stor chans att vi kunde få flyga ut… Vilket vi i slutändan fick göra men mer om det i nästa inlägg.

Vilket fall, väl uppe på basen fick jag köra en helibrief, transivertest och skriva på massa papper och slutligen väga in mig för att dom ska veta vikt på heli när vi är ute och flyger. Men efter det var jag redo to go. Blev dock några timmars vätan innan vi kunder ta oss ut.

Nu är vi tillbaka inne, redo att laga middag och för mig snart att sova. Tror jet lagen kommer ta mig hårt snart.
Planet från Seattle upp mot Juneau
I Seattle kunde jag följa Matildas tävling, eller snarare få resultatet ver en burgare. Hon blev två vilket var grymt. Matilda tävla som sagt här i Alaska igår. Skön att tävlingen blev av precis innan jag kom, för nu har v tid att flyga och åka tillsammans dryga veckan innan hon flyger hem mot Verbier.
Kunde även följa att resten av gänget med Henke, Oskar och Alex var ute och lekte medan Matilda tävla, så blev lagom peppad.
Pjäxorna som handbaggage så allt skulle komma fram… eller så inte skidfodralet skulle bli för tungt snarare.
Imorse innan incheck mot Haines
Som sagt litet plan

Men galna vyer under den korta flighten
Inför landning i Haines
Möttes av fina vyer och lite försmak vad som komma skall
Haha, liten flygplats kan man säga

Guiden signar sista pappret att jag är good to go.
Så jag kände mig glad och redo
Det här är våt hem kommande två veckor. Eller snarare vår bas. Kommande vecka har jag och Matilda även ett rum på ett “hotell” här, där vi har RV:n stående. Men andra veckan kommer jag även sova där.
Vår bil är större än vissa andras, här bor tydligen en kille uppe i helibasen. Gäller att spar pengar till rätt sak, helitid alltså;)